Supermarket 2010.. Ποιοι πλήττονται και ποιοι ωφελούνται από την οικονομική κρίση.

Στο αμέσως προηγούμενο άρθρο μας (21 Ιουλίου 2011) με τίτλο Top 10 αλυσίδες λιανικής & χονδρικής για το 2010 – Μέρος Πρώτο: Ποιοι πλήττονται από την οικονομική κρίση και ποιοι ωφελούνται διευρύνοντας τα μερίδια τους στην ελληνική αγορά αναφερθήκαμε στις πέντε κορυφαίες αλυσίδες λιανικής & χονδρικής της ελληνικής αγοράς (Carrefour / Μαρινόπουλος, LidlΕλλάς, ΑΒ Βασιλόπουλος / Delhaize, Σκλαβενίτης και Βερόπουλος). Στο άρθρο που ακολουθεί αναφέρονται οι υπόλοιπες 5 αλυσίδες οι οποίες συμπληρώνουν τον κατάλογο των «Top-10» της χώρας μας, με οικονομικά στοιχεία και άλλες πληροφορίες.


Στον περσινό κατάλογο των Top-10, σε άρθρο μας που δημοσιεύτηκε στις 23 Ιουλίου 2010 με τίτλο Top 10 : Οι δέκα μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής και χονδρικής της χώρας μας - Αναμένονται εξελίξεις για Aldi και Ατλάντικ που θα αλλάξουν τα σημερινά δεδομένα αναφερόμασταν στα προβλήματα της αλυσίδας Ατλάντικ, όγδοης σε μέγεθος το 2009 (έβδομης το 2008), με 147 καταστήματα Super Market Atlantic, 20 Atlantic Cash & Carry και 688 καταστήματα franchise ΑΡΙΣΤΑ σε όλη την Ελλάδα, η οποία στις 14/7/2010 ανακοίνωσε την προσφυγή της στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών με το αίτημα της υπαγωγής της στην «διαδικασία συνδιαλλαγής του άρθρου 99 (Ν.3588/2007)».

Μετά από ένα χρόνο προσπαθειών (σχετικό άρθρο μας 28/3/2011 Σούπερ Μάρκετ Altantic: Ο Γολγοθάς της εξυγίανσης συνεχίζεται με αμείωτη ένταση – αναστολή διαπραγμάτευσης των μετοχών στο ΧΑΑ), η Hellenic Quality Foods κατέθεσε αίτηση πτώχευσης της αλυσίδας η οποία συζητήθηκε ενώπιον του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Αθηνών (Τμήμα Εκουσίας Δικαιοδοσίας) στις 8 Ιουνίου 2011.

Στην διαδικασία της συνδιαλλαγής απαιτείται έγκριση του 51% των πιστωτών κάτι που δεν κατέστη εφικτό (μόλις το 10% των πιστωτών της εταιρείας δέχθηκαν συμβιβασμό) με αποτέλεσμα η εταιρία να περιέλθει σε αδιέξοδο. Το αποτέλεσμα ήταν την Τετάρτη 3 Αυγούστου 2011 η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Ατλάντικ να κηρύξει πτώχευση με συνολικές υποχρεώσεις 200 εκ. Ευρώ από τα οποία υπολογίζεται να αποπληρωθούν μόλις τα 40 εκ. Ευρώ σε διάστημα μιας πενταετίας.

Το «κενό» της Ατλάντικ άρχισαν να καλύπτουν σταδιακά άλλες (κυρίως Ελληνικών συμφερόντων) αλυσίδες λιανικής, με αποτέλεσμα ο κατάλογος των κορυφαίων αλυσίδων λιανικής / χονδρικής για το 2010 να διαμορφώνεται ως εξής:



Metro, Όμιλος Παντελιάδη: Σταθερά στην έκτη θέση
Η έκτη σε μέγεθος αλυσίδα λιανικής / χονδρικής της χώρας μας είναι η Metro, του Ομίλου Παντελιάδη. Ο Όμιλος το 2010 αντιμετώπισε με επιτυχία τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης αυξάνοντας κατά 1,4% τον κύκλο εργασιών του: Από 668,2 εκ. Ευρώ (με καθαρά προ φόρων κέρδη 15,1 εκ. Ευρώ) το 2009 σε 678,6 εκ Ευρώ (με καθαρά προ φόρων κέρδη 16,9 εκ. Ευρώ) το ιδιαίτερα δύσκολο 2010, όπως προκύπτει από τον αναλυτικό πίνακα που ακολουθεί:

METRO AEBE

ΕΤΟΣ  Κύκλ.Εργασ.€ Μικτά κέρδη € Καθ.κέρδη προ φόρων  € Σύνολο υποχρεώσεων
2007 601.105.618 62.348.786 21.031.222                  160.937.334
2008 650.658.264 71.163.729 24.731.654                  161.973.472
2009 668.262.431 64.656.107 15.145.329                  173.562.434
2010 676.659.487 71.073.523 16.979.805                  190.611.067
Πίνακας: Λ. Κουμάκης - Πηγή: ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ

Αναλυτικό άρθρο μας για την πορεία και την εικόνα του Ομίλου Παντελιάδη το 2010, δημοσιεύτηκε στις 3 Μαΐου 2011 με τίτλο:   ΜΕΤRΟ (Όμιλος Παντελιάδη): Μια Ελληνική εταιρία που αναπτύσσεται σταθερά ανάμεσα στα μεγαθήρια του παγκόσμιου λιανεμπορίου.

Σχετικά με την ιστορία του Ομίλου Παντελιάδη μπορείτε να διαβάσετε άρθρο μας (6 Μαΐου 2010) με τίτλο : METRO (Όμιλου εταιριών Παντελιάδη): Μια σημαντική Ελληνική παρουσία στον τομέα χονδρικής και λιανικής πώλησης)

Η Metro στο τέλος του 2010 λειτουργούσε 85 συνολικά καταστήματα (το 70% είναι ιδιόκτητα) από τα οποία 37 καταστήματα χονδρικής (Cash & Carry) και 48 καταστήματα λιανικής (My Market), απασχολώντας συνολικά περισσότερους από 3.500 εργαζόμενους.

Όλα τα καταστήματα του Ομίλου Παντελιάδη συμμετέχουν στην καμπάνια του «Κινήματος πολιτών – καταναλώνουμε ότι παράγουμε» διαδίδοντας μέσα από τα καταστήματα του Ομίλου το μήνυμα Αγοράζουμε Ελληνικά!  (Σχετικό άρθρο μας εδώ)


Μασούτης: Στην έβδομη θέση με σταθερή ανάπτυξη,
αθόρυβα και … Ελληνικά!
Η Μασούτης, με ισχυρά μερίδια αγοράς στην Βόρεια Ελλάδα (υπολογίζονται σε 20% περίπου) και το σλόγκαν «οικονομικά και ελληνικά» (Βλπ. άρθρο μας 16/3/2010 Μασούτης: Ένα ελληνικό διαμάντι λάμπει στην Βόρεια Ελλάδα στον χώρο των αλυσίδων λιανικής.) σημείωσε σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών της κατά 5,3% καταλαμβάνοντας την έβδομη θέση της κατάταξης των Top -10 (από την όγδοη θέση της αμέσως προηγούμενης χρονιάς).  Το 2010 ο κύκλος εργασιών τηςΜασούτης ανήλθε σε 634,6 εκ. Ευρώ, έναντι 602,1 εκ. Ευρώ του αμέσως προηγούμενου χρόνου (2009). 

Το 2010 τα προ φόρων κέρδη της Μασούτης διατηρήθηκαν στα ίδια περίπου επίπεδα με εκείνα του 2009 (15,3 εκ. Ευρώ), όπως προκύπτει από τον αναλυτικό πίνακα που ακολουθεί με τα βασικά οικονομικά μεγέθη της αλυσίδας την τελευταία τετραετία:

ΟΜΙΛΟΣ ΜΑΣΟΥΤΗΣ

ΕΤΟΣ Κύκλ. Εργ.€ Μικτά κέρδη € Καθ.κέρδη προ φόρων  € Σύνολο υποχρεώσεων
2007 541.542.000 122.033.000 18.288.000                  258.528.000
2008 573.556.000 149.329.000 17.515.000                  304.425.000
2009 602.181.000 144.174.000 15.312.000                  351.797.000
2010 634.632.000 155.158.000 15.297.000                  394.062.000
Πίνακας: Λ. Κουμάκης  - Πηγή: ΜΑΣΟΥΤΗΣ

Αναλυτικό άρθρο μας για την πορεία και την εικόνα της Μασούτης το 2010, δημοσιεύτηκε στις 26  Μαΐου 2011 με τίτλο: Μασούτης: Από την Βόρεια Ελλάδα εξαπλώνεται συνεχώς με την υποστήριξη των καταναλωτών και την πιστή εφαρμογή των αρχών που τον καθιέρωσαν.

Η Μασούτης στο τέλος του περασμένου χρόνου λειτουργούσε συνολικά 215 καταστήματα (187 Σούπερ Μάρκετ, 11 «GrandΜασούτης» και 17  Cash & Carry).

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η Μασούτης ζήτησε από το «Κινήμα πολιτών – καταναλώνουμε ότι παράγουμε» να επεκτείνει τις δράσεις του και στην Βόρεια Ελλάδα ώστε να παρουσιάσει, μέσα από τα καταστήματα της αλυσίδας, την καμπάνια προώθησης Ελληνικών προϊόντων (Σχετικό άρθρο μας εδώ). Ήδη, από τον Ιούλιο του 2011, η αλυσίδα Μασούτηςέχει ενταχθεί στο πρόγραμμα προώθησης του μηνύματος Αγοράζουμε Ελληνικά! με διαφημιστικές προβολές σε όλα τα καταστήματα της αλυσίδας.


Γαλαξίας (ΠΕΝΤΕ ΑΕ): Στην όγδοη θέση αντιμετωπίζει ικανοποιητικά
την οικονομική κρίση.
Μια 100% ελληνικών συμφερόντων αλυσίδα λιανικής, δημιούργημα του Βασίλη Χειμωνίδη (1933-2008), η οποία χαρακτηρίζεται από πολύ ενδιαφέρουσες ιδιαιτερότητες (ο μεγαλύτερος μέτοχος της αλυσίδας είναι οι εργαζόμενοι της, το 80% των τροφίμων που διαθέτει είναι ελληνικής παραγωγής κ.α.), αντιμετώπισε την σφοδρή οικονομική κρίση του 2010 ικανοποιητικά, βελτιώνοντας οριακά τον κύκλο εργασιών της (από 413,2 εκ Ευρώ το 2009 σε 413,5 εκ Ευρώ το 2010) με «τίμημα» τoν σημαντικό περιορισμό των καθαρών, προ φόρων, κερδών της αλυσίδας (από 15,3 εκ. Ευρώ το 2009 σε 9,5 εκ. Ευρώ το 2010).

Ο αναλυτικός πίνακας που ακολουθεί περιλαμβάνει τα βασικά οικονομικά μεγέθη της αλυσίδας την τελευταία τετραετία:

ΠΕΝΤΕ ΑΕ / ΓΑΛΑΞΙΑΣ

ΕΤΟΣ Κύκλ.Εργ.€ Μικτά κέρδη € Καθ.κέρδη προ φόρων  € Σύνολο υποχρεώσεων
2007 381.244.031 64.815.577 16.284.558                  103.346.783
2008 401.250.870 64.056.471 15.532.851                  104.872.003
2009 413.208.123 69.889.147 15.367.959                  112.365.581
2010 413.504.470 67.822.030 9.550.907                          105.994.001
Πίνακας: Λ. Κουμάκης  - Πηγή: ΠΕΝΤΕ ΑΕ


Για την ιστορία της αλυσίδας και την πορεία της μέχρι και το 2009 υπάρχει το άρθρο μας (13/10/2010) με τίτλο Γαλαξίας, το Ελληνικό Σούπερ Μάρκετ: Το 80% των τροφίμων που διαθέτει είναι ελληνικής παραγωγής και οι εργαζόμενοι, ο μεγαλύτερος μέτοχος της αλυσίδας!

Η αλυσίδα στις 31/12/2010 λειτουργούσε συνολικά 133 καταστήματα (ήδη στο πρώτο εξάμηνο του 2011 αυξήθηκαν σε 137) απασχολώντας 3.750  εργαζόμενους (με τα νέα καταστήματα του 2011 οι εργαζόμενοι της αλυσίδας αυξήθηκαν σε 3.900), ενώ όλα τα καταστήματα της αλυσίδας Γαλαξίας συμμετέχουν στην καμπάνια του «Κινήματος πολιτών – καταναλώνουμε ότι παράγουμε» διαδίδοντας το μήνυμα Αγοράζουμε Ελληνικά!  - άλλωστε το 80% των τροφίμων που έχει στα ράφια της η αλυσίδα Γαλαξίας είναι Ελληνικής παραγωγής (Σχετικό άρθρο μας εδώ).
  

ΜΑΚΡΟ: Στην ένατη θέση, επηρεάστηκε αρνητικά
από τα εσωτερικά προβλήματα  και  την οικονομική κρίση
Ο Γερμανικός Όμιλος Metro, σε κορυφαίες θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης, με παρουσία σε 30 χώρες του κόσμου και κύκλο εργασιών το 2010  67,2 δις Ευρώ (βλέπε αναλυτικό άρθρο μας 15/2/2011 με τίτλο Metro: Ο Γερμανικός Όμιλος αύξησε τις πωλήσεις του το 2010 κατά 2,6% σε 67,3 δις Ευρώ παραμένοντας σε κορυφαίες θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης) δραστηριοποιείται στην χώρα μας από το 1992 με την (100%) θυγατρική Makro Cash & Carry Ελλάς η οποία προσφέρει προϊόντα και υπηρεσίες σε πάνω από 300.000 επιχειρήσεις (πελάτες- μέλη) και σήμερα διαθέτει 9 καταστήματα στην χώρα μας (από 2 σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη καθώς και σε Ξάνθη, Λάρισα, Βόλο, Πάτρα και Ηράκλειο) απασχολώντας 1.158 εργαζόμενους (31/12/2010).

Η εξαιρετική πορεία της Makro Cash & Carry Ελλάς έφθασε στο «απόγειό» της το 2008 με συνολικό κύκλο εργασιών472,2 εκ. Ευρώ (πρώτη θέση στην ελληνική αγορά των C&C), όπως φαίνεται από τον πίνακα που ακολουθεί:

MΑΚΡΟ ΚΑΣ & ΚΑΡΥ ΑΕ (ΑΜΑΕ 17533/02/Β/88/136)

ΕΤΟΣ Κύκλ.Εργ.€ Μικτά κέρδη € Καθ.κέρδη προ φόρων  € Σύνολο υποχρεώσεων
2007 456.632.133 58.215.227 2.330.986                         103.946.344
2008 472.233.650 61.243.811      62.955                          97.255.749
2009 361.909.148 60.476.164 -8.188.371                        94.325.213
2010 325.182.132 55.302.330  1.429.097                          81.414.541
Πίνακας: Λ. Κουμάκης 

Από το 2009 όμως αντιμετώπισε τόσο εσωτερικά προβλήματα (βλέπε άρθρο μας 27/11/2009 με τίτλο Makro Cash & Carry Ελλάς: Εσωτερικός έλεγχος και απομάκρυνση τριών κορυφαίων στελεχών) όσο και τις επιπτώσεις της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης που πλήττει την Ελλάδα. Έτσι ο κύκλος εργασιών το 2009 υποχώρησε κατά 11,1% στα 419,6 εκ. Ευρώ, (με ζημιές σε 8,1 εκ Ευρώ) αν και σύμφωνα με σχετική διευκρίνιση της αλυσίδας, η απώλεια κερδών οφείλονταν κατά κύριο λόγο στην έκτακτη υποτίμηση της αξίας των ακινήτων της και δεν αφορούσε την επιχειρησιακή της λειτουργία.

Από την 1η Σεπτεμβρίου 2010 καθήκοντα Διευθύνοντος συμβούλου της Makro Cash & Carry Ελλάς ανέλαβε ο Antoine Peleyras, ο οποίος διαθέτει πολυετή εμπειρία στον κλάδο των τροφίμων τόσο στην Ελλάδα όσο και το εξωτερικό, κατέχοντας διαδοχικά θέσεις διοικητικής ευθύνης.

Τα αποτελέσματα του 2010 έδειξαν ότι συνεχίζεται η πτωτική πορεία του προηγούμενου χρόνου: O μητρικός Γερμανικός Όμιλος Metro στην έκθεση του για το 2010 αναφέρει ότι «η Ελλάδα επηρεάζεται αρνητικά σε σημαντικό βαθμό από την οικονομική κρίση που πλήττει την χώρα», κάτι που επιβεβαιώνεται από την σημαντική πτώση των πωλήσεων το 2010. 


ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗΣ : Στους Top-10 με μια συνεχή πορεία ανάπτυξης
Μετά τις ανακατατάξεις που έγιναν το 2010 στην ελληνική αγορά (μετατροπή όλων των καταστημάτων Dia σε διαφόρων κατηγοριών Carrefour, κατάρρευση της Ατλάντικ, αποχώρηση Aldi κ.α) στον κατάλογο των Top-10 περιλαμβάνεται πλέον μια ακόμα 100% ελληνικών συμφερόντων αλυσίδα λιανικής: Η Αρβανιτίδης ΑΕ & ΕΕ.

Η οικογένεια Αρβανιτίδη δραστηριοποιείται εμπορικά από το 1950, με τον Νίκο Αρβανιτίδη (σημερινό Πρόεδρο του Ομίλου) να διαθέτει μία από τις μεγαλύτερες χονδρεμπορικές μονάδες της Κεντροδυτικής Μακεδονίας. Το πρώτο Σουπερμάρκετ της αλυσίδας λειτούργησε το 1986 στην Βέροια (οδός Θεσσαλονίκης) και έκτοτε επεκτείνεται συνεχώς στην Βόρεια Ελλάδα με νέα καταστήματα αλλά και παράλληλη εγκατάλειψη του τομέα του χονδρεμπορίου. Η συνεχής ανάπτυξη της αλυσίδας στους νομούς Ημαθίας, Πέλλας, Πιερίας, Μαγνησίας, Καρδίτσας, Κοζάνης, Χαλκιδικής, Ιωαννίνων, Καβάλας, Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής με κέντρο την Πατρίδα Ημαθίας όπου λειτουργούν εγκαταστάσεις 18.000 τ.μ., την έχει οδηγήσει στην δεύτερη θέση της Βόρειας Ελλάδας και στην 10η της χώρας μας με 170 καταστήματα και κύκλο εργασιών239,8 εκ. Ευρώ το 2010 – ελαφρά μειωμένο σε σχέση με το 2009, όπως προκύπτει από τον πίνακα με οικονομικά στοιχεία του Ομίλου που ακολουθεί:

ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΗΣ ΑΕ & ΕΕ (ΑΡΜΑΕ 31417/52/Β/94/8)

ΕΤΟΣ  Κύκλ.Εργ.€ Μικτά κέρδη € Καθ.κέρδη προ φόρων  € Σύνολο υποχρεώσεων
2007 226.239.806 51.231.650  169.458                          73.870.938
2008 229.362.323 54.605.380 -185.030                          81.808.749
2009 243.227.465 61.970.189  321.561                          88.130.490
2010 239.893.500 63.772.752    82.905                         101.157.816
Πίνακας: Λ. Κουμάκης 

Αρβανιτίδης ΑΕ & ΕΕ απασχολεί 2.000 περίπου εργαζόμενους και διαθέτει (εκτός από όλα τα επώνυμα προϊόντα της ελληνικής αγοράς) και μια σειρά προϊόντων «ιδιωτικής ετικέτας» της κατηγορίες τροφίμων, απορρυπαντικών, χαρτικών (HAPPY SUN, Bεροιώτικο κ.α.). Διευθύνοντες σύμβουλοι της εταιρίας είναι οι Γεώργιος και Χαρίλαος Αρβανιτίδης.

Εκτός από τις Top-10 αλυσίδες της Ελληνικής αγοράς που αναφέρθηκαν στα δύο διαδοχικά άρθρα μας για το 2010 (Μέρος Πρώτο και Μέρος Δεύτερο), άλλες δύο αλυσίδες λιανικής (100% Ελληνικών συμφερόντων) «έσπασαν» το φράγμα των 100 εκατ. Ευρώ στον κύκλο εργασιών τους (ΙΝ.ΚΑ Χανίων ΣΥΝΠΕ και Market-In του Θωμά Ράμμου ο οποίος μετά την πώληση της TRESKO το 1990 αναπτύσσεται ραγδαία με το νέο σήμα).

Η συρρίκνωση πάντως της ελληνικής αγοράς εξ αιτίας της οικονομικής κρίσης και το 2011, αναμένεται να δημιουργήσει πιέσεις όχι μόνο στις κορυφαίες αλυσίδες της χώρας μας αλλά (ιδίως) στις μικρότερες που αισθάνονται εντονότερα τις επιπτώσεις της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας.

Συμπέρασμα: Στους «κερδισμένους» του 2010 μπορούμε να εντάξουμε 6 από τις 10 κορυφαίες αλυσίδες: ΑΒ Βασιλόπουλος / Delhaise (πρωταθλητής του 2010, +6,8% στον κύκλο εργασιών), Μασούτης (+5,3%), Σκλαβενίτης (+3,3%), Βερόπουλος(+1,8%), ΜΕΤΡΟ / Παντελιάδης (+1,4%) και Γαλαξίας (οριακά, +0,07%). Για την Lidl υποθέτουμε πως συγκρατήθηκε στα επίπεδα του 2009 έστω και δύσκολα, ενώ στους «χαμένους» εντάσσονται δύο πολυεθνικοί κολοσσοί (Carrefour και MakroC&C) καθώς και η Αρβανιτίδης (-1,3%).

Απομένει να δούμε πόσες αλυσίδες θα καταφέρουν να «ξεπεράσουν» τις προβληματικές «συμπληγάδες» του 2011 χωρίς ή με τις μικρότερες δυνατές απώλειες.

Εμείς πάντως επιμένουμε να συστήνουμε τόσο στους αγοραστές των αλυσίδων λιανικής όσο και στους καταναλωτές να τηρούν όσο το δυνατόν πιο πιστά την αρχή Αγοράζουμε Ελληνικά – είναι ο μόνος ασφαλής και σύντομος δρόμος για την έξοδο της Ελλάδος από την θύελλα της οικονομικής κρίσης!

Λεωνίδας Κουμάκης*
23 Αυγούστου 2011
kb@kbanalysis.com

Supermarket Καρτέλ
casss.analyst.gr


Share this